Carlsberg slider sig frem trods østeuropæisk modvind
Bryggeriets halvårsregnskab bærer præg af, at der er store udfordringer på nogle af de vigtigste markeder.
- Carlsberg leverede gode resultater på linje med vores forventninger. Vigtigst leverede vi en solid udvikling i salget og resultatet.
- Med den tilfredsstillende eksekvering af vores planer frem til nu fastholder vi forventningerne, skriver administrerende direktør Cees t' Hart i regnskabet.
Omsætningen i årets første seks måneder lå på 31,2 milliarder kroner - eller cirka en halv milliard kroner lavere end i samme periode året før. Efter skat tjente Carlsberg 2,1 milliarder i første halvår af 2016.
- Det er et godt resultat, men endnu vigtigere ser vi tegn på, at den nye strategi med at få forbrugerne til at købe dyrere øl er begyndt at have en effekt, siger Carlsberg-analytiker hos Sydbank, Morten Imsgard.
- Det er langt mere interessant at sælge premium-øl med en god margin end endeløse volumener af billig øl, fortsætter han.
Den udvikling kunne delvist opveje problemerne for begge Carlsbergs væksthåb, Østeuropa og Asien.
I Østeuropa var det valutaudsving, der kostede dyrt for Carlsberg. De betød, at selv om Carlsberg solgte den samme mængde øl, så faldt resultaterne betydeligt.
Omsætningen i kroner gik ned med 15 procent til 4,7 milliarder kroner i halvåret og resultatet med 10 procent til 751 millioner kroner.
Også Asien-markedet var mudret i første halvår. Omsætningen faldt med fire procent til 7,6 milliarder kroner.
Mængden af øl solgt i Asien faldt, men til gengæld lokkede Carlsberg forbrugerne til at købe dyrere øl.
Endnu en gang spillede valutaudsving dog Carlsberg et puds, og omsætningen faldt grundet devalueringer af Kinas, Malawis, Malaysias og Indiens valutaer.
- Der er rigtigt mange negative valutaeffekter for Carlsberg i øjeblikket, og det koster dem mange hundrede millioner kroner.
- Men hvis man kigger på, hvordan de klarer det, når man skræller valuta fra, så gør de det godt, siger Morten Imsgard.
/ritzau/